۱۰ بهمن ۱۳۸۸

وخلاص شدیم ...





امروز انقلاب و استخوان شناسی آخرین امتحانم بود


دقیقا یک ماه شد که درگیر درس خوندن بودیم واز تمام تفریحاتمون زدیم تا یه نمره ی قبولی بگیریم و درس مورد نظر رو پاس کنیم(البته کمی زیاد خرخونی کردیم)


برای من که این ترم بدترین دوره بود، چون 8واحد هنراسلامی داشتم وهنر اسلامی برای من به منزله ی(املای من ضعیفه،شک دارم درست باشه) عذاب آسمانی است وهمچنین ...برایم عذرائیل است.


تنها کلاسی که انبوهی از خواب سرم هوار می شد وانگار یک عمر بود که خواب به چشمانم نیامده بود،کلاس معماری اسلامی بود .کلاسی که فقط متکلم وحده داشت ودانشجویان مستمع بودند (بازم شک دارم)


دراینگونه کلاس ها حس ناسیونالیستی ایرانی خیلی قوی است؛وبه زور هم که شده به ما می قبولانند که هنر(اسلامی ) اسپانیا درمقابل ، هنر ایران پشیزی نمی ارزد. قوس های دالبری ومحراب های عمیق با قوس نعل اسبی،حس عرفانی وقداست را به بیننده القا نمی کند.


اعراب هیچ نداشتند وهرآنچه دستگیرشان شده از ایران وایران وایرانی بوده است؛ مناره مسجدجامع سامرا از فیروز آباد اقتباس شدهاست.


وتمام (اگرنگفتند تمام گفتند-اکثرِ) بناهای هند ازجمله تاج محل معمار ایرانی داشته یا تقلید هنر ایران بوده است ویا هنرمدان هندی از ایرانیان آموزش دیده اند.


آسیای مرکزی که دیگر جای خود دارد واصلا مجال بحث آن نیست.


کاخ مدینه الزهرا باآن زیبایی و،جلالت(ساختگی است) حوض برنزی اش که چرخش کاخ با به هم زدن آب درآن نمایان می شود تقلب هنرمند ساسانی است که به مصر رسانده است!


مغولان برای اکثر کشورها فرشته ی نجات هستند ولی برای ایرانیان مایه ی ننگ واز نظر تمدن از ایرانی ها پایین بودن چرا؟چون اینجا ایران بوده وهست!






وخلاصه ایران... ایران... که می گویند این است:


آنقدر ..بوده که اوایل اسلام همه ی متون وکتیبه هایش به عربی ثبت می شده وخط کوفی .ابن مقله که نامش عربی است (چون دسترسی به منبع ندارم مطمئن نیستم در کدام یک از کشورها می زیسته، ولی این را مطمئن هستم که در ایران نبوده)


وابداعاتی در عرصه ی خط کوفی داشته واینچنین می گویند که ایرانی بوده است


وخط کوفی را به دلیل مقدس بودن وکهن بودن به کار می برده اند!


اگر بخواهم به عقب برگردم درهمه ی دوره ها وهمه ی زمینه ها ایران پیش قدم بوده است ویا نوک زبانش بوده وقصد بیان آن راداشته ولیکن فرصت وزمینه ی آن فراهم نبوده است.


تنها مانده است که بگوییم اهرام ثلاثه ابتدا درایران ساخته شده است وتوسط کوروش ویا کمبوجیه که -اکنون هم ردپایی ازآن ها در این کشور کشف شده- به عنوان تحفه به فراعنه تقدیم شده است.این مباحث در همه ی دوره ها درباستان شناسی ایران مطرح می شود ولی در کلاس ها وکتب اسلامی پررنگ تر است...


اینجا نقطه سر خط قرار می گیرد. سطر بعد هم با همین موضوع ادامه خواهد یافت ولی نه اکنون،ساعت یا امروزی دیگر که به آن فردا می گویند..